Intelektovo-nadaný žiak
Máte doma zvedavé dieťa ?
Máte doma zvedavého predškoláka?
Zasypáva vás vaše dieťa originálnymi otázkami, zaujíma sa o písmenká, počítanie a možno už teraz samé skladá písmenká do slov, slová do viet a má snahu naučiť sa čítať aj samé ?Možno sa vám zdá vaše dieťa v porovnaní s rovesníkmi odlišné a rozumovo sa vyvíja rýchlejšie, je aktívne , má veľa energie , stojí vás veľa času mu vyplniť program, rýchle myslí, rád stavia lego,tvorí,keď ho zaujme činnosť vie sa pri nej dlho sústrediť až kým ju nedokončí ? Má záujem o originálne témy ako vesmír, dinosaury, planéty,prírodné javy , dianie okolo neho, zaujíma sa o dospelácke otázky, čísla, kódy, prácu s PC ? Zaoberáte sa ako rodič otázkou, či sa náhodou nebude v prvej triede aj trochu nudiť? Na našej Súkromnej základnej škole OSKAR na Ul. B. Nemcovej 1 sme sa rozhodli venovať práve takýmto deťom, ktoré taktiež potrebujú podporu a pomoc vo vzdelávanía a v bežnej triede im je venované málo pozornosti zo strany pedagógov. Potrebujú vysoko individuálny prístup, aby sa mohli rozvíjať a aby ich potenciál bol využitý naplno.
Charakteristické znaky bystrého a nadaného dieťaťa
- je veľmi zvedavé a všetkých ustavične zasypáva otázkami,
- samo sa naučí rozoznávať písmená a niekedy aj skoro čítať,
- zaoberá sa encyklopédiami a odbornými knihami,
- je originálne, nápadité v myslení aj vyjadrovaní sa,
- nemá rado mechanické činnosti ,pri ktorých netreba veľa rozmýšľať,
-vydrží dlho pri činnosti , ktorá ho zaujme / puzzle, logické skladačky, hlavolamy, .../
-je intelektovo zrelšie, ale o to viac citlivejšie a zraniteľnejšie,
- zaujíma sa o abstraktné otázky (čas, život, smrť, náboženstvo, atď.).
Vo výchovno-vzdelávacom procese modifikujeme (upravujeme) prístupy vzhľadom na špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby intelektovo nadaného dieťaťa nasledovne :
-nadané deti potrebujú úlohy na vyššej než bežnej úrovni,
-ťažko znášajú mechanický dril a nácvik,
-potrebujú stimulujúce úlohy na zapojenie vyšších úrovní myslenia, viackrokové úlohy,
-nadané deti ukončia úlohu požadované úlohy skôr a v zostávajúcom čase potrebujú byť zmysluplne zamestnané / využívame formu prítomnosti dvoch učiteľov v triede /
-niektoré časti učiva môžu byť nadanému žiakovi už známe, je potrebné im predkladať problémové úlohy ,aby nové poznatky boli prostriedkom ich rozvíjania ,
-nadané deti si kladú vysoké ciele, preto je užitočné umožňovať im vytváranie správneho sebaobrazu častým sebahodnotením.